zhexamin

zhexamin

zhexamin

zhexamin

zhexamin

zhexamin

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

آزمون GRE، پیش‌نیاز تحصیل در سرزمین فرصت‌ها

چهارشنبه, ۱۷ مرداد ۱۳۹۷، ۰۹:۰۰ ب.ظ

GRE مخفف عبارت Graduate Records Examination به معنای «آزمون سوابق فارغ‌التحصیلی» است. در این آزمون توانایی و مهارت فارغ‌التحصیلان در رشته‌های تخصصی‌شان سنجیده می‌شود.  کسب امتیاز قابل قبول در این آزمون، پذیرش متقاضیان در دانشگاه‌های ایالات متحده و کانادا را تسهیل می‌کند. در واقع گذراندن GRE برای تمام کسانی که قصد ادامه تحصیلات تکمیلی در امریکا را دارند، لازم است. اگرچه ادامه تحصیل در رشته‌های حقوق و پزشکی مشمول GRE نمی‌شوند و آزمون‌های خاص خود را دارند.

در این آزمون داوطلبان ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، سه مهارت را به بوته آزمایش می‌گذارند. محاسبات ریاضی، درک مفاهیم و مقاله‌نویسی این مهارت‌ها را تشکیل می‌دهند. آزمون GRE را یکی از سخت‌ترین آزمون‌های پیش‌نیاز برای اخذ مجوز تحصیل در امریکا می‌دانند. در بخش‌های مقاله‌نویسی و همچنین درک مفاهیم، غالباً مباحثی مطرح می‌شود که اکثریت متقاضیان پیش‌زمینه‌ای در آن مورد ندارند. حتی بخش ریاضی هم که سؤالات در حد آموخته‌های دبیرستان است، می‌تواند مشکل‌آفرین باشد. چرا که طرح سؤالات به زبان انگلیسی درک مسئله را سخت می‌کند. برآمدن از پس قسمت درک مطلب نیز نیاز به دایره واژگان وسیع دارد. با این حال کسب حداقل نیمی از نمره‌ در هر مهارت می‌تواند کارساز باشد.

انواع آزمون GRE

این آزمون در دو نوع General و Subject برگزار می‌شود. نوع جنرال یا عمومی آن مختص تمامی رشته‌هاست. اما آزمون سابجکت یا موضوعی، مربوط به برخی رشته‌های خاص است. شرکت‌کنندگان در این آزمون را معمولاً دو دسته از افراد تشکیل می‌دهند. دسته اول کسانی هستند که حین تحصیل در دانشگاه از دروس تخصصی نمره مناسبی کسب نکرده‌اند. با کسب نمره مناسب در این آزمون ثابت می‌شود که در حیطه تخصصی خود دانش لازم را دارند. دسته دوم نیز اشخاصی هستند که می‌خواهند در رشته‌ای غیر از رشته خودشان ادامه تحصیل دهند. آزمون سابجکت در حوزه‌های زیر صورت می‌پذیرد:


رشته بیو شیمی ، زسیت شناسی سلولی مولکولی

رشته زیست شناسی

رشته شیمی

رشته ادبیات زبان انگلیسی

رشته ریاضیات

رشته فیزیک

رشته روان شناسی



محتوای آزمون GRE


همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، این آزمون در سه بخش برگزار می‌شود. این نوشتار قصد دارد به اختصار در مورد هر کدام از این بخش‌ها توضیحاتی ارائه دهد.


درک واژگان (Verbal Section)


آزمون بخش درک واژگان از دو دسته سؤال ۲۰ تایی تشکیل شده است. برای هر دسته از این سؤالات، ۳۰ دقیقه زمان مقرر شده است. توانایی تسلط به زبان انگلیسی و تحلیل جملات این زبان، قاطبه سؤالات این بخش را تشکیل می‌دهد. داوطلب باید بتواند جاهای خالی را با کلمات مناسب پر کند. دانستن مترادف و متضاد کلمات دشوار برای موفقیت در این قسمت الزامی است. این قسمت معمولاً شرکت‌کنندگان مسلط به زبان انگلیسی را هم دچار مشکل می‌کند. در این بخش، سنجش مهارت درک مطلب نیز پیش‌بینی شده است. بهتر است که متقاضی در کنار تقویت دایره واژگان، متون انگلیسی را هم مطالعه کند. نمره بخش Verbal Section بین ۱۳۰ الی ۱۷۰ خواهد بود.


ریاضیات (Quantitative Section)


این بخش نیز مانند بخش پیشین از دو دسته سؤال ۲۰ تایی تشکیل شده است. با این تفاوت که برای پاسخگویی به هر بخش ۵ دقیقه زمان بیشتر لحاظ شده است. داوطلب در این بخش توانایی تحلیل کمی و ریاضیاتی خود را در معرض ارزیابی قرار می‌دهد. اگرچه سؤالات این بخش ذاتاً پیچیده نیستند، اما طرح آن‌ها به گونه‌ای صورت گرفته که با دشواری‌های زبانی و منطقی، کشش ذهنی آزمون‌دهنده به چالش کشیده شود. مباحث مطرح شده در این بخش، همان سرفصل‌های معمول ریاضیات مانند هندسه، آمار و احتمال و جبر است. اگرچه این مباحث ممکن است در فرمت‌های گوناگونی مانند مقایسه، چندگزینه‌ای، یا مرقوم کردن جواب نهایی سؤال شوند، انتخاب راهبرد صحیح در مواجهه با این سؤالات رمز موفقیت در این بخش است. مباحث بخش‌پذیری، تصاعد حسابی، تکنیک‌های گرد کردن، تقریب زدن و ارزش مکانی معمولاً در این بخش آورده می‌شوند.

نمره این بخش هم بین ۱۳۰ و ۱۷۰ منظور می‌شود.



نوشتار تحلیلی (‌Analytical Writing Section)


به زبان ساده، داوطلب GRE باید در این بخش دو انشا بنویسد. اما در ارزیابی هر کدام از این نوشتارها ویژگی‌های خاصی از او انتظار می‌رود. زمانی که برای هر یک از این دو بخش در نظر گرفته شده، ۳۰ دقیقه است. حداکثر امتیاز این بخش نیز ۶ نمره است.

نوشتار اول تحت عنوان Analyze an issue یا تحلیل مسئله است. آزمون‌دهنده باید موضوعی را از زوایای گوناگون بررسی کرده و نظر خود را با بیان مثال‌ها و ادله کافی بیان کند. در واقع در این بخش مهارت آنالیز و بررسی مسائل و دامنه دید داوطلب ارزیابی می‌گردد. در عرض این ارزیابی، میزان تسلط وی به زبان انگلیسی، به گونه‌ای که در بستر این زبان از عهده مباحث تحلیلی برآید نیز سنجیده می‌شود.

نوشتار دوم Argument Task یا استدلال نامیده می‌شود. در این بخش بررسی موضوع از دیدگاه منطقی است. به عبارت دیگر، متقاضی نباید نظر شخصی خود را در استدلال دخالت دهد. موافقت یا مخالفت او با موضوع، محل بحث نیست. آزمون‌دهنده بایستی با استفاده از داده‌هایی که شامل شواهد و ادعاها هستند، به یک جمع‌بندی منطقی برسد. معمولاً متن ارائه شده در نگاه اول درست و منطقی به نظر می‌رسد. اما با اندکی تأمل می‌توان مغالطه‌های موجود را در آن یافت.

این دو بخش به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در ارزیابی مهارت تحلیل و استدلال مکمل هم باشند. آزمون تحلیل می‌تواند برای افرادی که به انگلیسی در حد زبان‌مادری مسلط هستند نیز یک چالش دردسرساز باشد.

نکته‌ای که داوطلبان آزمون باید در نظر داشته باشند، عدم وقت کافی برای ادیت و جمع‌بندی نوشتار است. به محض پایان بخش اول، پاسخ‌نامه‌ها جمع‌آوری شده و بخش دوم آغاز می‌شود.


اگر فردی قصد ادامه تحصیل در امریکای شمالی را داشته باشد، بهتر است هر چه زودتر برای ثبت نام در آزمون GRE اقدام کند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی